Tilmelding
Hvornår skal jeg tilmelde mig og hvornår kan jeg få en bolig?
- Det er en god ide at tilmelde dig, før du ønsker en bolig. Der kan både være kort eller længere ventetid i nogle områder. Derfor kan vi ikke give en præcis dato for, hvornår du får en bolig. Hvis du ønsker en bolig hurtigt, kan du altid søge på ”ledige boliger nu” og ”boliger med kort ventetid” på www.aarhusbolig.dk.
Lidt om at være bruger på AARHUSbolig og betaling
Jeg kan ikke logge ind – hvad kan være galt?
-
Forsøg at oprette en ny kode: Opret ny kode (aarhusbolig.dk)
-
Tjek om dine kontaktoplysninger er korrekte, ved at logge ind på din profil.
-
Tjek om du har betalt dit ajourførings/medlemsgebyr og om du har flere brugernumre. Send en mail til: aarhusbolig@alboa.dk for at tjekke og/eller få ændret dine kontaktoplysninger.
Hvordan kan jeg betale?
- Du kan indbetale via PBS, Mobilepay, med dankort og girokort. Husk at angive dit brugernummer, så vi kan se hvem der indbetaler, samt at din adresse er opdateret, så vi sender det rigtige sted hen.
Jeg vil gerne afmeldes Aarhusbolig – hvordan gør jeg?
- Send en mail til: aarhusbolig@alboa.dk med dit brugernummer og skriv, at du ønsker at blive udmeldt af Aarhusbolig.
Hvilke fortrin kan jeg bruge – og hvordan gør jeg?
-
Du kan læse mere om hvilke fortrin gælder for dig, ved at trykke her: Brug din fortrinsret i AARHUSbolig
-
Du tilføjer fortrin, ved at logge ind på www.aarhusbolig.dk. Derefter finder du ”din side” og under sektionen ”søgning og tilbud”, kan du tilføje eventuelle fortrin.
Hvordan ændrer jeg mine personlige oplysninger, såsom telefonnummer, mailadresse, adresse m.m.
-
Log ind på din side og ændr: mailadresse, adresse og telefonnummer.
-
Hvis du skal have ændret dit navn, skal du sende en mail til aarhusbolig@alboa.dk, så ændrer vi dine oplysninger for dig. Husk at medsende en navneattest.
Lidt om brugernumre
Hvem kan overtage mit brugernummer?
- Det eneste tilfælde, hvor et brugernummer kan overdrages til en anden, er ved din bortgang. I det tilfælde er det kun ægtefælle eller samlevende der kan overtage et brugernummer med anciennitetAnciennitet er udtryk for hvor længe du har stået på ventelisten. Jo mere anciennitet, des bedre placering på ventelisten. Tiden arbejder for dig. Du skal betale gebyret hvert år for at bevare din anciennitet. Hvis du ikke betaler det årlige gebyr til tiden, bliver du slettet af ventelisten og du mister din optjente anciennitet.. Det vil sige, du kan ikke overdrage dit brugernummer til dit barn, dine søskende, forældre m.fl.
Kan vi stå flere på det samme brugernummer?
- Brugernumre er personlige, så det er kun dig, der har adgang til dit brugernummer. Og dermed dig, der har en plads på ventelisten.
Lidt om ventelisten
Hvordan fungerer ventelisten?
Din plads på ventelisten starter den dag, du tilmelder dig hos Aarhusbolig. Det vil altså sige, at du frit kan svare ja eller nej, til tilbudte boliger uden at det påvirker din plads i køen. For at skabe en overskuelig venteliste for alle, anbefaler vi, at du kun skriver dig op til de boliger du oprigtigt er interesseret i.
-
Din status kan være aktiv – det vil sige, at du får tilbud om boliger løbende.
-
Din status i bero, betyder at du er på ventelisten, men ikke får tilbud om boliger, før du melder dig aktiv.
-
Du skal stadig betale det årlige gebyr uanset om du er i bero eller aktiv.
Min venteliste er slettet – har jeg mistet min plads i køen?
- Har du fået et boligtilbud, som du ikke har svaret ja eller nej til, vil din konto stilles automatisk i bero. Efter 60 dage i bero, slettes dine ønsker på ventelisten. Men du beholder din plads på ventelisten, da den er afhængig af den dag, du tilmeldte dig til Aarhusbolig.
Jeg har ikke modtaget tilbud om boliger længe
-
Tjek om din konto er i bero.
-
Boligtilbuddene afhænger af, hvor mange der opsiger deres boliger hos boligorganisationerne, eller om der bliver bygget nye lejligheder, så der er flere i udbud. Derfor kan der godt gå lidt tid imellem dine boligtilbud.
Min placering på ventelisten ændrer sig – er der noget galt?
- Du vil opleve, at du får en lavere eller højere placering på ventelisten. Dette sker, når andre medlemmer der ikke har været aktive, og som er tilmeldt før dig, melder sig aktive. Eller omvendt, hvis de har været aktive og melder deres bruger i bero.
Hvad er intern oprykningsret og ekstern venteliste ?
Som ansøger i Aarhusbolig kan du have to ventelisteplaceringer:
- En intern ventelisteplacering med intern oprykningsret
- En ekstern ventelisteplacering, også kaldet; uden intern oprykningsret.
BolighavendeDu er bolighavende, når du opfylder alle disse kriterier: 1) du har personligt fået boligen, via dit brugernummer i AARHUSbolig, via anvisning fra Kommunen eller ved en godkendt overdragelse. 2) du har underskrevet en gyldig lejekontrakt med en af boligorganisationerne. 3) du har boet i boligen i minimum 1 år. 4) boligen du bor i er uopsagt. For ungdomsboliger tildeles beboerfortrinsretten kun til den ene lejer, der står øverst på lejekontrakten., dvs. personer der bor i en boligforening, har fortrinsret til hver anden udbudte bolig, som boligforeningen de er bolighavendeDu er bolighavende, når du opfylder alle disse kriterier: 1) du har personligt fået boligen, via dit brugernummer i AARHUSbolig, via anvisning fra Kommunen eller ved en godkendt overdragelse. 2) du har underskrevet en gyldig lejekontrakt med en af boligorganisationerne. 3) du har boet i boligen i minimum 1 år. 4) boligen du bor i er uopsagt. For ungdomsboliger tildeles beboerfortrinsretten kun til den ene lejer, der står øverst på lejekontrakten. i, udbyder. Betinget af, at du har boet i din bolig i boligforeningen i mere end 1 år.
Eksempel; En boligforening kan have afdelinger i flere områder såsom Aarhus Nord eller Aarhus C. osv. Det betyder for dig, at hvis du allerede bor i en boligforening, vil du have fortrin til hver anden bolig i alle deres afdelinger. F.eks. til hver anden udbudte bolig i Aarhus Nord eller Aarhus C.
IKKE BOLIGHAVENDEDu er bolighavende, når du opfylder alle disse kriterier: 1) du har personligt fået boligen, via dit brugernummer i AARHUSbolig, via anvisning fra Kommunen eller ved en godkendt overdragelse. 2) du har underskrevet en gyldig lejekontrakt med en af boligorganisationerne. 3) du har boet i boligen i minimum 1 år. 4) boligen du bor i er uopsagt. For ungdomsboliger tildeles beboerfortrinsretten kun til den ene lejer, der står øverst på lejekontrakten. MEDLEM/Ekstern ventelisteplacering/ uden intern oprykningsret:
Som ansøger, der endnu ikke er bolighavendeDu er bolighavende, når du opfylder alle disse kriterier: 1) du har personligt fået boligen, via dit brugernummer i AARHUSbolig, via anvisning fra Kommunen eller ved en godkendt overdragelse. 2) du har underskrevet en gyldig lejekontrakt med en af boligorganisationerne. 3) du har boet i boligen i minimum 1 år. 4) boligen du bor i er uopsagt. For ungdomsboliger tildeles beboerfortrinsretten kun til den ene lejer, der står øverst på lejekontrakten., har du adgang til at søge alle boliger, men hver anden udbudte bolig bliver tilbudt med intern oprykningsret.
Tiltaget med intern og ekstern oprykningsret blev bestemt, for at skabe mere lige adgang til ventelisterne.